- Edeka heeft zijn belang in Picnic vergroot, blijkt uit het jaarverslag van de Duitse supermarktgigant.
- Picnic-baas Michiel Muller wil niet zeggen hoe groot het aandeel van Edeka nu is.
- Edeka wil zijn onlinetak volledig toevertrouwen aan Picnic, aldus Edeka-bestuurder Markus Mosa.
De banden tussen Edeka en Picnic worden steeds inniger. Het Duitse supermarktconcern heeft zijn belang in de Nederlandse websuper vergroot, blijkt uit het jaarverslag dat vorige week is gedeponeerd.
Picnic-baas Michiel Muller wil niet zeggen welk percentage van de aandelen nu in handen is van de Duitsers. “Het klopt dat Edeka zijn belang heeft uitgebreid. Het percentage houd ik voor me”, zegt hij tegen het Financieele Dagblad.
Picnic startte in 2015 in Amersfoort met de bezorging van boodschappen met elektrische karretjes. Klanten kunnen artikelen bestellen via de app. Die worden kosteloos aan huis afgeleverd. Wel geldt er een minimum orderbedrag van 35 euro.
Inmiddels crossen de opvallende Picnic-wagentjes rond in honderd Nederlandse steden en 45 Duitse. Het bedrijf kon snel opschalen door de investering van vier Nederlandse familiefondsen, die tot nu toe 350 miljoen euro in Picnic staken.
Picnic wil verder uitbreiden in Europa
September vorig jaar ontvouwde Picnic-topman Muller plannen om ook in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk boodschappen te bezorgen. Om op Europese schaal meer slagkracht te krijgen, bundelde de websuper de krachten met het Duitse Edeka.
Lees ook: Waarom Duitsers nóg enthousiaster zijn over online supermarkt Picnic dan Nederlanders
Inkooporganisatie SuperUnie, waar ketens als Coop, Plus en de Spar bij zijn aangesloten, werd ingeruild voor Everest, een eigen inkooporganisatie met Edeka.
Edeka is een coöperatie waarbij 3.700 zelfstandige ondernemers zijn aangesloten. De 11.200 winkels in Duitsland waren vorig jaar goed voor een omzet van 61 miljard euro. Daarmee is Edeka slechts een fractie kleiner dan Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn.
Edeka breidt belang in Picnic uit
Vorig jaar meldden ingewijden dat Edeka aasde op een groter belang in Picnic om zo meer invloed uit te kunnen oefenen op de strategie. Edeka had destijds naar verluidt 35 procent van de Duitse tak van Picnic in handen en 10 procent van Picnic International, het overkoepelde bedrijf van de Nederlandse onlinesupermarkt.
Edeka-topman Markus Mosa wilde volgens de ingewijden het aandeel in de Duitse tak inwisselen voor een groter belang in de internationale tak. Daarbij zou de waardering van Picnic uitkomen op 1 miljard euro.
Volgens het Financieele Dagblad heeft Edeka nu toch een andere route gekozen. Picnic heeft vorige week nieuwe aandelen uitgegeven, blijkt uit gegevens van Company.info. Dat duidt erop dat Edeka geld heeft gestoken in Picnic.
Ook is Edeka-bestuurder Mosa toegetreden tot de raad van commissarissen van Picnic. Mosa heeft veel vertrouwen in het Nederlandse bedrijf en wil e-commerce volledig bij Picnic leggen, zei hij onlangs tegen Handelsblatt.
Edeka heeft zijn eigen boodschappenbezorgdienst, Bringmeister, in maart verkocht aan de Tsjechische investeerder Rockaway Capital.
Misschien vind je deze artikelen over supermarkten ook interessant:
- Hoe goedkoop is online supermarkt Picnic nou echt? We deden de test
- AH gaat met nieuwe bezorgservice scherper concurreren met Picnic
- Wijn van Aldi en Lidl is goedkoop, maar toch lekker – zo krijgen ze dat voor elkaar
- Wij mochten kijken in het hypermoderne distributiecentrum van Albert Heijn
- Van Brabantse groothandel tot supermarktimperium – hoe de familie Van Eerd van Jumbo een miljardenbedrijf maakte